Danskerne skal lære at holde ferie hjemme

Når alle ikke-nødvendige rejser fortsat frarådes, er det svært at forestille sig en sommer under sydlige himmelstrøg. Formand for turistorganisationen Danske Destinationer, Jens Müller, er da også  overbevist om, at danskerne ferierer hjemme i år. Så udover dem, der allerede havde besluttet sig for en ferie i Danmark, vil de 40 procent af danskerne, der normalt tager til udlandet, lade passet ligge i skuffen og i stedet holde ferien under hjemlige himmelstrøg.

- Vores vigtigste opgave er nu at inspirere danskerne til at have samme ferieadfærd herhjemme, som de ville have, hvis de var i udlandet. Altså vi skal have dem til at besøge en anden landsdel og overnatte ude i sommerlandet i stedet for at være derhjemme. De skal ud og opleve og forbruge, siger Jens Müller.

Jens Múller
Jens Müller, formand for Danske Destinationer

Det er store beløb, der er på spil, hvis det kikser med at lokke danskerne ud af stuerne. Turistbranchen omsætter for 130 milliarder kroner om året, og det skaber job til mere end 160.000 danskere. 

Danmark kan også overraske

Danske Destinationer er netop gået i gang med at planlægge en reklamekampagne, der skal slå på, at ‘Danmark kan også overraske’.

- Vi ved, at noget af det, folk husker fra ferier, er de små uventede oplevelser. Vi har mange store turistattraktioner i Danmark, men vi skal have folk til at finde de dér små oplevelser, som overrasker dem. Det kan være en glaspuster i en sidegade i Viborg eller en restaurant, de aldrig havde hørt om, som bare var en fantastisk oplevelse. Danmark kan overraske lige så meget som alle andre destinationer, siger Jens Müller.

Foodtruck og afstand

Kreativitet bliver en vigtig brik i spillet om at klare sig godt gennem krisen. Hotelejere og restauratører skal være klar til at omstille deres forretning, så de er der, hvor kunderne er.

- Når kunderne ikke må gå ind på en restaurant på grund af restriktioner, må restauranterne jo komme til kunderne. Så jeg kan sagtens forestille mig, at dem der vinder, er dem, der tør købe sig en foodtruck, stille den op ude i sommerhusområderne og arrangere borde og bænke, så kunderne kan holde afstand. Det handler i høj grad om at være omstillingsparat, forklarer Jens Müller.

Tilbage næste år, hvis …

Tidligere kriser, der har ramt turistbranchen hårdt, er altid blevet efterfulgt af perioder, hvor turismen faktisk er kommet sig hurtigt. Det vil måske også ske denne gang, vurderer den svenske turismeforsker Kristina Nilsson Lindström

- Vi har haft finanskrisen, terrorangrebet 11. september 2001 og naturkatastrofer, og den faldende kurve er altid gået opad igen. Denne gang bliver det helt afgørende, hvor lang tid corona-krisen kommer til at vare. Hvis restriktionerne så småt bliver løftet nu, så tror jeg, at vi næste sommer vil opleve, at vi næsten er tilbage på samme niveau. Det forudsætter dog, at vi ikke får en anden og tredje bølge af virussen, for så kommer det til at se helt anderledes ud, siger Kristina Nilsson Lindström.

Turismeforskeren tror nemlig, at hvis de næste bølger kommer, kan vi opleve et helt andet turismelandskab. Mange flyselskaber har i øjeblikket ingen kunder til deres fly, og et selskab som Norwegian er tæt på at gå konkurs.

- Så det kan godt være, vi allesammen vil af sted, men det er ikke sikkert, at flere af flyselskaberne findes til den tid, og så kan det være blevet meget dyrere at flyve, siger hun.

strand

Stort fald i turismen

FN-turistorganisationen UNWTO ser voldsomme konsekvenser af coronavirussen. I januar blev turismeindustrien spået en vækst på 20-30 procent. Nu lyder vurderingen, at antallet af udenlandske turister på verdensplan kan falde med 20-30 procent. Det vil medføre et tab i indtægter på 200-300 milliarder kroner.