Nadia og Christian vil skabe fremtidens spisested
Nadia Bach og Christian Nurup
Ejer og driver Bach & Nurup på Budolfis Plads i Aalborg og danner par privat. De er forældre til Henry på fire år.
Nadia og Christian har i fire år drevet Hotel Scheelsminde og restaurant Bühlmann på stedet.
Nadia er uddannet tjener i 2006 fra Engø Gård i Norge og har efterfølgende arbejdet på den daværende to-stjernede Michelin-restaurant Bagatelle i Oslo. Senere har hun arbejdet på restauranter som VeVe og Kul i København, hvor hun mødte Christian. Parret flyttede derefter til Aalborg, hvor Nadia oprindeligt kommer fra
Christian startede sin karriere i køkkenet på Restaurant ET i Aarhus og tilbragte efterfølgende flere år i København, blandt andet på Restaurant Kul, Søllerød Kro og Restaurant I-BU, inden han også kom til Hotel Scheelsminde.
En god opskrift kræver lækre ingredienser. Sådan er det også på Bach & Nurup, hvor ejerne, restaurantchef Nadia Bach og køkkenchef Christian Nurup været helt oppe på øverste hylde og finde de bærende elementer til både restaurationslokalet og køkkenet:
- Vi er ikke gået på kompromis med noget. Det betyder også, at vi har det sted, vi nok først havde forventet at have om ti år, siger Christian Nurup og ser sig omkring i det højloftede lokale med dybgrønne vægge, specialdesignede stole og masser af luft både opad, mellem de runde borde og ude på de to store terrasser.
Foruden de helt nyistandsatte lokaler, der lever op til alt det, som Nadia Bach og Christian Nurup ønsker sig af det sted, hvor de trods alt tilbringer størstedelen af deres vågne timer, er der også kræset for detaljerne i tilbehøret: Vandkander og -glas fra Tyskland, keramik fra Bornholm og Japan, porcelæn fra Den Kongelige Porcelænsfabrik og bestik fra Georg Jensen for blot at nævne nogle få.
Passion og grundig forberedelse banede vejen
Lige så gennemført var den forretningsplan og de budgetter, som Nadia og Christian, der også danner par privat, præsenterede for Linda Lund Kristoffersen, bankrådgiver erhverv, og hendes chef Morten Skipper i foråret.
Nadia og Christians mangeårige privatrådgiver i Nordea har fulgt parrets karrierer og vidste, at de gik med tanker om at starte for sig selv. Han havde kontaktet sine kolleger i erhverv for at høre, om de havde lyst til at mødes med parret for at drøfte et muligt samarbejde. Det er ikke gratis at starte en restaurant, og selv om parret havde nogle private investorer i ryggen, var der også brug for en finansiel partner.
Linda havde researchet inden mødet og vidste derfor, at parret havde et godt renommé.
- De har begge været ansat på rigtig gode restauranter, hvor de har skabt flotte resultater og fået rigtig gode anmeldelser. Jeg kunne med det samme mærke den passion og seriøsitet, de havde. De havde gjort sig mange overvejelser og forholdt sig til den forventede omsætning over de forskellige dage og tidspunkter, og tanker om, hvordan de ville benytte deres netværk, husker erhvervsrådgiveren fra det første møde.
Parret husker også mødet positivt, men gik ikke ind til det med de allerstørste forventninger:
- I vores branche har man ofte et billede af at gå i banken med ja-hatten på og komme ud med et nej, og den følelse havde vi også inden mødet. Men vi sad nærmest tilbage med taknemmelighed over den interesse, Linda og Morten viste os, og de bekræftede os i, at vi havde brugt tiden med alle forberedelserne fornuftigt, siger Nadia, der oplever det som et plus at have en stor bank som Nordea i ryggen i forhold til den lokale opbakning.
- Vi får også løbende virkelig god rådgivning og opfølgning på et sprog, som vi forstår. Vi føler virkelig, at Linda og Morten har tid til os, siger Nadia.
Plads til store og små gæster
Bach & Nurup går nye veje på en lang række områder, når det handler om driften. Faktisk er det måske lidt en tilsnigelse at kalde spisestedet for en restaurant: ”Vi er bare Bach & Nurup”, som Nadia siger.
Det afspejles blandt andet i åbningstiderne, for parret vil også gerne ”pille ved den måde, vi går ud på”. Derfor har Bach & Nurup åbent til morgenmad, frokost – også om søndagen – mens der ”kun” er aftenåbent onsdag, torsdag og fredag. Tirsdag er der helt lukket.
Det afspejler sig også i menuen. Her er der plads til dem, der lige skal have en kaffe og en croissant, dem der længe i forvejen har reserveret den helt store kulinariske rejse og dem, der ikke lige orkede at lave aftensmad på en onsdag.
- Vi vil rigtig gerne være lidt mere loose end de klassiske restauranter, så alle kan føle sig velkomne, forklarer Nadia og nævner, at de fx har haft fredagsbar i den nederste del af det store, højloftede lokale, samtidig med at de havde gæster til deres Tasting Prestige Menu på øverste dæk. Det gik fint, og der er allerede en jazzkoncert og et børnearrangement i støbeskeen.
- Børn er meget velkomne her, ikke mindst fordi vi selv har en søn på fire år, Henry, og vi ved, hvor vigtigt det er at kunne gå ud med sit barn uden at føle sig til besvær, siger Nadia.
Sammen med Henry har Nadia lavet legekasser med legetøj og bamser til de yngste, men også til de lidt ældre med spil og bøger i.
- Nu har jeg også købt spillekort, for de voksne vil også være med, griner Nadia, mens en mødregruppe med otte små babyer spredt ud på bløde tæpper bekræfter, at der er plads til børn i alle aldre.
Den ”hemmelige” ingrediens
Vi har endnu ikke rundet maden, den behagelige og professionelle service, eller de mange små, lokale leverandører af alt fra personaletøj til råvarer, men her taler de seksstjernede anmeldelser deres eget tydelige sprog:
- Vi er godt nok nye som restauratører, men vi har drevet forretning sammen i mange år, og vi ved, hvad der skal til for at få stjernerne. Forskellen er, at vi nu selv vælger de elementer ud, som vi synes, er vigtige for at få dem, siger Christian, inden han og Nadia med stor begejstring begynder at tale om deres ”hemmelige” ingrediens: Glade medarbejdere!
- Mange af vores ansatte har vi arbejdet sammen med i mange år. Vi har en ansat i fleksjob, en sommelier, vi kender fra vores tid i København, en række unge under 18 år, der ikke kun vasker op, men også hygger om gæsterne og sørger for, at de har vand i glasset. Den diversitet og unikke stemning, hvor det er fedt at være gæst, men især at være ansat, vil vi gerne skabe. Så får vi forhåbentlig også kunder, der kommer igen og igen, forklarer Christian og understreger, at den gode stemning starter hos ham og Nadia.
- Hvis jeg er i dårligt humør, ender alle med at være det, griner han.
Hos Bach & Nurup har alle ansatte fri hver anden lørdag, og i det hele taget går cheferne meget op i ordnede forhold – også når det fx gælder pension til personalet.
- Især de unge tænker måske ikke over, at de er i en hård branche, men det er vigtigt for os, at alle får en god løn og pension og attraktive arbejdsforhold. Det gør forhåbentlig også, at vi kan holde på de bedste medarbejdere, slutter Nadia.