Bliv bedre til nethandel: Her er kompetencerne, du har brug for

Har du startet din egen netbutik? Så ved du sikkert også, at det er vigtigt at øge trafikken og antallet af konverteringer. Det er imidlertid lettere sagt end gjort. Derfor har vi bedt Sara Öhman, som er ekspert i digital markedsføring, om hjælp.

Flere og flere mennesker handler på nettet. De handler tøj, mad, hårprodukter, biler og rejser – ja næsten alt. Hvis du vil have succes med din netbutik, skal du ifølge Sara Öhman spørge dig selv: 

  1. Hvordan markedsfører jeg min netbutik digitalt for at øge konverteringsraten?
  2. Hvilke sociale netværk genererer de højeste besøgstal på min netbutik/hjemmeside?
  3. Hvilke digitale færdigheder skal jeg og/eller mit team bruge for at nå de forretningsmål, jeg har sat?

Sara Öhman har mere end ti års erfaring med datadrevet markedskommunikation for mærkevarer som Asics, Hästens og Electrolux. Desuden underviser hun i vækstmarkedsføring på Berghs School of Communication og Hyper Island. Derudover driver hun sit eget online univers, hvor hun rådgiver om online markedsføring og konvertering.  

De nødvendige kompetencer for at udvikle din e-handel

Hvis du ønsker at øge trafikken til din netbutik og ikke mindst sætte skub i konverteringerne, er det ifølge Sara Öhman vigtigt, at du besidder eller tilegner dig nedenstående færdigheder for at nå virksomhedens forretningsmål. Får du allerede sved på panden? Ifølge Sara Öhman handler det ikke om at kunne alt selv, men om at kunne uddelegere og søge hjælp.

Har du styr på dine mål? Hvis det ikke er tilfældet, kan du læse mere om, hvordan du laver en forretnings- og markedsføringsplan her.

1. Den digitale planlægger

Sørg for, at du har en eller flere personer på holdet, som kan udvikle og vedligeholde virksomhedens langsigtede strategi og taktik. Salgs- og kommunikationskanaler udvikler sig løbende med ny teknologi, og det er vigtigt at have en person, som er ansvarlig for at planlægge markedsføringen. Personen skal være systematisk og have viden om, hvilke platforme dine kunder foretrækker.

2. Det kreative geni

Tænk over, hvordan din netbutik adskiller sig fra andre virksomheders. Hvilke typer budskaber fanger kundernes interesse og giver dem lyst til at vide mere om det, du tilbyder? Her spiller det kreative geni en vigtig rolle. Har du ikke den kreativitet, som kræves for at fange din målgruppe, kan du søge ekstern hjælp eller finde inspiration på sociale medier.

3. Teknologieksperten

Husk, at når din butik drives digitalt, har den aldrig lukket. Sørg for, at din netbutik altid fungerer. Det betyder, at du skal have adgang til teknikere, som administrerer platformen og holder den opdateret. Hvis du vel og mærke ikke selv kan håndtere den tekniske del af din netbutik.

Det er nemt at tage grundlæggende tekniske færdigheder for givet. Men spørg dig selv:

  1. Hvordan er min hjemmeside opbygget?
  2. Hvad er en API?
  3. Hvad er et script?
  4. Hvordan tilføjer du tags på din side?

Kender du ikke svarene, er det nok en god ide at finde en teknisk guru eller lære det selv.

4. Dataeksperten

Viden er magt, når det kommer til e-handel. Jo mere viden og indsigt du har om dine nuværende og fremtidige kunder, jo bedre kan du betjene dem og opfylde deres behov. En person, som kan bruge data fra dine aktive eksterne kanaler og omsætte dem til viden om kunderne, er sin vægt værd i guld!

Glem ikke, at du har brug for et team for at nå dine forretningsmål. Selvom det hjælper at have en person til at administrere aktiviteterne, så skal projektlederen ikke være driftsleder. Det bør være en person med en solid baggrund indenfor teknologi eller statistik, siger Sara.