Sådan er dine rettigheder, når du køber varer brugt

Først og fremmest er det en god idé at undersøge, om du køber den brugte vare af en privatperson eller en virksomhed. Dine rettigheder afhænger nemlig af, om du køber af en privat eller en virksomhed.

Hvis du køber af en virksomhed, er du dækket af de almindelige forbrugerrettigheder dvs. købelovens regler om reklamationsret og eventuelt returret. Du kan desuden klage over dit køb til Forbrugerklagenævnet.

Hvis du derimod køber en vare af en privatperson, er du ikke dækket af den almindelige forbrugerbeskyttelse. Det skyldes, at forbrugerbeskyttelsesreglerne er lavet for at beskytte en forbruger mod urimelige vilkår hos en erhvervsdrivende – men hvis I begge to er forbrugere, gælder disse regler  ikke. Køber du af en privatperson, har du dog som udgangspunkt to års reklamationsret, hvis der er fejl eller mangler ved varen. Men som oftest vil en privat sælger skrive eller sige, at varen er ”købt som beset”, og i så fald har du ingen reklamationsret. Du kan naturligvis altid forsøge at kontakte sælger og håbe, at vedkommende vil imødekomme din klage, hvis der er fejl eller mangler ved varen. Men du er ikke garanteret noget.

Hvis du køber en brugt vare af en privatperson via en handelsportal som fx Vinted, Reshopper el.lign., og du bruger handelsportalens betalingssystem til at købe varen, har du dog som udgangspunkt to års reklamationsret. Men her vil jeg anbefale dig at læse op på platformens vilkår og betingelser.

Genbrugsgaver kan både være en god måde at give noget unikt og til en billigere pris, end hvis varen skulle købes ny, og samtidig er det godt for miljøet. Der er dog nogle ting, du bør være opmærksom på – både i forhold til dine rettigheder som forbruger og risikoen for at blive svindlet.

Undgå svindel, når du køber eller sælger brugt!

Når du køber varer af privatpersoner, skal du – ligesom når du køber i butikker – være kritisk som forbruger. Der findes nemlig desværre mange svindelnumre blandt sælgere (både private og virksomheder) og købere af brugte varer.

Et udbredt trick er, at køber vil købe en vare af dig og viser, at vedkommende har lavet en bankoverførsel af beløbet til din konto.

Pas på disse svindelnumre fra sælgere

Ét af de klassiske tricks er, at sælgere vil sælge dig en vare, hvor du skal sende pengene til sælger, hvorefter sælger sender varen. Her risikerer du som forbruger at betale for en vare, som slet ikke findes eller aldrig bliver sendt til dig. Hvis du køber en brugt vare på en handelsplatform, vil jeg derfor anbefale, at du benytter handelsplatformens betalingssystem – på den måde sørger handelsplatformen for, at pengene først sendes, når varen er sendt afsted. Du har desuden som udgangspunkt en bedre forbrugerbeskyttelse, hvis du køber via en handelsplatform (se nedenstående afsnit).

Pas på disse svindelnumre fra købere

Umiddelbart er det måske nærliggende at tro, at svindlerne især forsøger at sælge brugte varer. Men der er også eksempler på købere, som forsøger at svindle dig for penge. Et udbredt trick er, at køber vil købe en vare af dig og viser, at vedkommende har lavet en bankoverførsel af beløbet til din konto. Køber vil forklare, at pengene er sendt, men at du nok først modtager dem i løbet af dagen eller i morgen. Herefter modtager køberen varen, f.eks. en iPhone, tablet, dyre designermøbler el.lign. Men når køber så tager hjem med varen, går vedkommende ind i sin mobil- eller netbank og annullerer pengeoverførslen. Det kan man nemlig ved pengeoverførsler, som ikke er straksoverførsler.

Dame

Tre gode råd til betaling, når du køber eller sælger varer brugt:

1. Hvis du køber eller sælger via en handelsplatform, så brug platformens betalingsløsning, hvis det er muligt.

2. Betal med MobilePay eller bed køber om at betale med MobilePay, hvis handlen ikke foregår via en handelsplatform med en indbygget betalingsløsning.

3. Hvis køber vil betale via en pengeoverførsel, så sørg for at tjekke, at pengene er kommet ind på din konto, inden du godtager betalingen.

Du kan læse mere om, hvordan du undgår svindel her: https://www.nordea.dk/privat/dit-liv/sikkerhed/

Det skal du gøre, hvis du er blevet svindlet af en privatperson

1. Start med at kontakte personen, du har handlet med – og gerne på skrift, så du kan dokumentere jeres korrespondance (eller manglen på samme).

2. Kontakt den handelsportal, du har benyttet. Måske er dit køb eller salg beskyttet igennem deres vilkår, eller de kan lukke svindlerens profil på platformen.

3. Meld det til politiet hurtigst muligt – det giver politiet bedre mulighed for hurtigt at stoppe svindleren, inden vedkommende svindler andre.

4. Tal højt om svindel, så vi kan advare andre.

Du kan læse mere her: https://politi.dk/oekonomisk-svindel-paa-nettet/anmeld-oekonomisk-svindel-paa-nettet/koeb-salg-bytte-eller-leje

Regner du med at give en genbrugsgave i år?

Ja
100%
Nej
0%
Ved ikke
0%
Total votes: 1