"Priserne på elbiler er faldet massivt. Især fordi Tesla tidligere satte gang i et priskapløb, som konkurrenterne fulgte med i," fortæller Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i bilisternes interesseorganisation FDM.
Det har gjort elbiler tilgængelige for langt flere danskere. Samtidig har gunstige afgiftsvilkår på elbiler gjort dem endnu mere attraktive. Men fra 2026 stiger afgifterne gradvist, og en elbil til 400.000 kr. vil stige med ca. 28.000 kr. i afgift. Dog understreger Ilyas Dogru, at elbiler fortsat vil være attraktive, da afgiften på fossile biler er høje, og samtidig er der massive besparelser på totaløkonomien ved at eje en elbil.
"Men usikkerheden om fremtidige afgifter gør, at mange vælger at købe nu," siger han.

Brugtmarkedet eksploderer – men pas på faldgruberne
Markedet for brugte elbiler er vokset markant, især via import fra udlandet. Det presser priserne ned, og der er en del at spare, men også risici, som man skal være opmærksom på: For eksempel kan der være langsommere opladning, usikre garantier og udstyr, der ikke altid passer til vores klima.
"Vi har for eksempel set biler fra Spanien uden varme i sæderne – og det er ikke optimalt i Danmark," siger Ilyas Dogru.
Ofte følger bilens fabriksgaranti heller ikke med, når en bil eksporteres fra udlandet og ikke har overholdt servicekravene. Her kan det være en fordel at sikre sig, at fabriksgarantien skrives ind i den danske importørs garantiregister.
Totaløkonomien: Elbilen vinder på driftsomkostninger
Når man ser på hele bilens økonomi – brændstof, service, forsikring og lån – er elbilen ofte billigere end benzinbilen.
"Du kan spare op mod 12.000 kr. om året på brændstof alene. Især hvis du lader hjemme og udnytter de billigste elpriser, kan du køre næsten gratis i perioder med negative elpriser," siger Ilyas Dogru.
FDMs undersøgelser viser, at serviceaftaler på elbiler er op til 25 pct. billigere end på benzinbiler. Prisen på forsikringer har også udlignet sig, og også finansieringen er blevet billigere. Bankerne tilbyder i dag særlige grønne billån med lavere renter til elbiler.
Rækkevidde og opladning: Teknologien haler ind
Rækkevidden på de forskellige batterityper varierer kraftigt, og så spiller vejret og hastigheden også ind.
"En tommelfingerregel er, at du mister cirka 20 pct. rækkevidde ved lave temperaturer og yderligere 20 pct. på motorvej," siger Ilyas Dogru.
Opladningsinfrastrukturen er dog blevet så god, at du kan køre hele landet rundt uden lade-stress.
"Danmark er nu blandt de bedste lande i verden, når det gælder ladeinfrastruktur," siger han.
Elbilen bliver en del af energisystemet
Der kan være rift om ladepladserne i byerne, men bor du i hus, har du en klar fordel. Husejere kan installere ladestandere og kombinere med solceller og husstandsbatterier. Fra 2026 er elafgiften suspenderet i to år og det gør det alt andet lige billigere at være elbilejer. Og fremtiden kan byde på endnu mere, spår Ilyas Dogru:
"Elbilen bliver en del af energisystemet. Du vil kunne sælge strøm tilbage til nettet – og måske tjene penge på det.”
Læs, om det kan betale sig for dig at oplade elbilen med strøm fra solceller.

Ilyas gode råd
- Vælg energieffektivitet: Jo længere bilen kører pr. kWh, jo billigere bliver den i drift.
- Tjek fabriksgarantien: Især ved brugtkøb – reparationer kan være dyre.
- Overvej totaløkonomien: Se på hele regnestykket – lån, drift, afgifter og gensalgsværdi.
- Planlæg dit bilkøb: Det kræver lidt mere at forberede sig på at købe elbil end benzinbil, men gevinsten kan være stor.
Når bilen skal sælges igen
Elbilens værdi afhænger af teknologiens udvikling. Alene de seneste to år er det gået uhyre stærkt, og derfor anbefaler eksperten, at man tænker lidt mere langsigtet, når man køber elbil:
"Hvis du køber en bil til 400.000 kr. og vil sælge den om to år, kan du risikere at skylde mere, end bilen er værd," advarer Ilyas Dogru, der anbefaler at købe bil med øje for at beholde bilen længere – måske fire til seks år – for at udjævne værditabet.