Fem gode råd til at undgå fejlkøb på Black Friday

Sådan må butikkerne sætte priserne op og ned

Der er regler for, hvornår noget må kaldes et tilbud, og hvor længe en butik må annoncere med tilbud og rabatter. Ifølge de danske markedsføringsregler må butikker først reklamere med, at en vare er på tilbud, når varen har kostet ”normalprisen” i mindst seks uger forinden. Hvis der er tale om dagligvarer og sæsonvarer såsom julepynt, er kravene kun fire uger. Et tilbud kan dog alligevel godt være vildledende, hvis varen så ofte er på tilbud, at den reelt set ikke kan siges at have en normalpris.
Et tilbud må maksimalt vare i to uger. Hvis en vare er på tilbud i mere end to uger, skal tilbudsprisen opfattes som den nye normalpris. 

Det er Forbrugerombudsmanden, som fører tilsyn med markedsføringsreglerne i Danmark. Forbrugerombudsmanden har fastlagt retningslinjer for, hvilke ord butikkerne må bruge, når de reklamerer for deres tilbudspriser. Eksempelvis må ordene ”chokpris” og ”tilbudspris” kun bruges om særligt fordelagtige køb. Det er op til Forbrugerombudsmanden at vurdere, om tilbuddene reelt set er særligt fordelagtige.

På fredag 26. november er det Black Friday, og mandagen efter er det Cyber Monday. Det er to dage med ”shop-amok” tilbudsfest, og næsten hver anden dansker forventer at shoppe på Black Friday i år. Men ikke alle tilbuddene er så gode, som de lyder, og 16 pct. af danskerne er blevet fristet til at købe noget på Black Friday, som de bagefter har fortrudt.

Black Friday og Cyber Monday er forbrugsfester, som vi har importeret fra USA. Fænomenet bliver større og større herhjemme, og i Danmark bruger vi flere og flere penge på tilbudsfesterne hvert år. I en undersøgelse udført af YouGov for Nordea i november i år svarer næsten hver anden dansker, at de planlægger indkøb på Black Friday, og næsten hver sjette svarer, at de nok kommer til at foretage impulskøb denne dag. 
Vores iver efter at spare penge kan ofte få os til at impulskøbe ting, vi egentlig ikke har brug for. I undersøgelsen svarer 16 pct., at de tidligere er blevet fristet til at købe noget på Black Friday, som de senere fortrød. En god pris er derfor ikke altid lig med en god handel, og overforbrug er skidt for både pengepungen og miljøet.

På disse store ”shop-amok-dage” bliver vi fristet til at kaste os over de mange lokkende tilbud på alt fra tøj, sko, møbler, elektronik og hårde hvidevarer. Det er bestemt også muligt at gøre et godt køb, når man går på tilbudsjagt. Men det er vigtigt, at man husker at se sig for. Mange af tilbuddene er langt fra så gode, som de lyder. Nogle butikker sætter eksempelvis priserne op i perioden inden, at Black Friday og julehandlen for alvor går i gang. Derfor kan tilbuddene virke større, end de reelt er.

Fem gode råd til at undgå impulskøb, du senere fortryder:

  1. Tænketid: Giv dig selv lidt tænketid, inden du køber varen. Er varen egentlig noget, du har brug for, eller er der blot tale om en ”shopping-rus”?
     
  2. Se på prisen frem for rabatten: Butikkerne skilter typisk med rabatten frem for prisen. Men i stedet for at fokusere på, hvad du sparer, bør du i højere grad holde øje med varens pris.
     
  3. Prissammenligning: Undersøg markedet, inden du slår til. Sammenlign fx priser på online prisportaler.
     
  4. Budget: Læg et budget for din shopping. Aftal med dig selv, at du højst må bruge fx 1.000 kr. på Black Friday-tilbud. På den måde kan du bedre styre forbruget og budgettet.
     
  5. Undgå afbetaling på mindre køb: Vær kritisk overfor afbetalingsløsninger på slik, sodavand og andre mindre køb. Det er fristende at købe nu og først betale senere, men det lokker til overforbrug.

Læs også Undgå at blive snydt, når du shopper