Advarsel: kunder svindlet af falske politibetjente

”Når han siger, han er politimand, så tror man jo på det. Det er man jo opvokset med,” siger 88-årige Tove Frederiksen til P1 Orientering.

Og Tove Frederiksen gjorde også, som hun fik besked på – hun afleverede sit Dankort, sagde ikke noget til nogen og endte med at blive franarret 160.000 kroner.

Sådan gør svindlerne

Orientering på P1 satte i sidste uge fokus på en meget grænseoverskridende form for svindel, som har ramt nogle af Nordeas ældre kunder. Svindlerne udgiver sig for at være fra politiet og møder op hos ofrene, hvor de fortæller, at offeret er blevet svindlet i forbindelse med en større bedragerisag, og at politiet derfor nu er på sagen for at opklare den. De beder offeret om at udlevere Dankort mv., og de siger, at opklaringsarbejdet er strengt fortroligt, og at ofrene derfor ikke må sige det til nogen – heller ikke deres nærmeste familie. Selv da Tove Frederiksens søn går hende på klingen, fortæller hun ham ikke noget:

”Min søn bliver ved med at spørge til mit Dankort, men jeg vil ikke fortælle ham noget. Jeg tror jo, det er en meget alvorlig sag”, siger Tove Frederiksen.

Misbrug af generel høj tillid

Det er en barsk oplevelse at blive svindlet, og netop denne form for svindel er særlig hård for dem, det går ud over. Netop fordi, de får besked på, at de ikke må inddrage familie eller venner, står de helt alene med oplevelsen og følelser som forvirring og frygt for, hvad der nu sker. Og det er grovheden i svindlen, der har fået Tove Frederiksen til at stå frem og fortælle om sin oplevelse.

Få hjælp til at undgå svindel

Det er både ubehageligt og kan ende som en dyr oplevelse at blive udsat for svindel – og vi vil gerne hjælpe dig med at undgå fælderne.

Vores fem vigtigste råd er:

1. Udlever aldrig din NemID adgangskode eller éngangskode til nogen, der ringer dig op.

2. Lav aldrig en overførsel, fordi nogen forsøger at overtale dig til det over telefonen.

3. Læs altid teksten i en SMS eller i NemID app, inden du bekræfter en betaling eller overførsel.

4. Klik ikke på et link i en SMS eller e-mail, du ikke har bedt om.

5. Lad dig ikke narre af ’love scams’ eller investeringsfup.

Find flere tips til at undgå svindel på nordea.dk/svindel

Det er virkelig trist, siger chef for privatkunder i Nordea Mads Skovlund om den situation, Tove Frederiksen har stået i:

”Jeg bliver så enormt trist over, at der er mennesker, der udnytter den tillid og sammenhængskraft, vi har i Danmark. Den usikkerhed, som Tove har været udsat for, er jo virkelig trist,” siger Mads Skovlund i interviewet, og fortæller, at Nordea desværre ser et stigende omfang af denne type svindel, hvor især ældre, enlige og ensomme er ofre. 

”Mit bedste råd er desværre at være semi-mistroisk over for folk, man ikke kender. Få ringet til politiet eller banken, men via et nummer, som man selv finder, siger Mads Skovlund.

Nordea har inddækket Tove Frederiksens tab minus en mindre selvrisiko, da der ikke hersker tvivl om, at hun har handlet i god tro.

Læs nyheden på DR  

Hør indslaget på P1 her