Fokus: Forsikring af elbiler
En opgørelse fra de danske bilimportører viser, at der i november sidste år blev nyregistreret 3.030 elbiler og 3.640 plug-in-hybrider, hvilket er 45 pct. af det samlede bilsalg. Dermed overgik salget af grønne biler allerede i november salget for hele 2020 med 70 pct.
Elbilerne udgjorde desuden 20 pct. af nysalget i november. Det er mere end en fordobling siden begyndelsen af året. Mange forsikringsselskaber udbyder derfor forsikringer særligt møntet på elbilsejere.
Efterspørgsel på skræddersyet forsikring
Også hos Nordeas samarbejdspartner Topdanmark oplever man en markant efterspørgsel på et decideret elbilprodukt, som formentlig kun vil stige i takt med, at elbiler fylder mere og mere i nyregistreringerne, og bilmærkerne konstant udvider udvalget af størrelser og modeller.
Men også på forsikringssiden florerer der flere myter om elbiler, og vi har derfor har vi bedt Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark, om at svare på et par af de mest sejlivede myter om elbiler:
Er elbiler dyrere at forsikre? (mange tror, at komponenterne til elbiler er dyrere, og at forsikringen derfor også er det). Og hvordan påvirker køreegenskaberne prisen?
”Elbiler er både dyrere at reparere, fx på grund af flere sensorer og teknologi, og så har de typisk flere skader, hvilket blandt andet skyldes, at de har andre køreegenskaber, herunder hurtigere acceleration, som mange bilister lige skal vænne sig til. På trods af risikoen ved elbiler har vi valgt, at prisen for en forsikring for mange elbiler i kategorien ”familiebiler” (VW, Toyota, Peugeot osv.) skal være på samme niveau som ”normale” benzinbiler.”
Er skader på batterier dækket af forsikringen? Og er erstatningen lavere for en elbil end en ”normal” benzindrevet bil, hvis man er involveret i et biluheld?
”Principperne for erstatning til elbiler er nøjagtig de samme som for konventionelle biler. Biltypen – benzin eller eldrevet – har intet at gøre med størrelsen på udbetalingen. Forsikringen dækker det tab, som kunden har fået, uanset om det er en elbil eller benzinbil, der har fået en bule i trafikken eller været involveret i et trafikuheld. Batteriet er en del af bilen og er derfor også omfattet af kaskodækningen. Men opstår der en skade inde i batteriet, vil den ikke være omfattet af forsikringen, da en sådan fejl som udgangspunkt vil være omfattet af bilfabrikantens garanti i en given årrække.”