Sådan fungerer din rejseforsikring på Mastercard Gold

Michael Mouritsen, Head of Cards, Bank & Cards hos Tryg. Michael Mouritsen, Head of Cards, Bank & Cards hos Tryg.

Det er heldigvis et fåtal ud af de millioner af udlandsrejser, som danskerne tager på hvert år, hvor der er brug for at snakke med forsikringen. Men er uheldet ude, kan det være en dyr fornøjelse og en ærgerlig oplevelse ikke at være dækket korrekt.

Er du i tvivl om noget, opfordrer Tryg (som håndterer rejseforsikringen på Nordeas Mastercard Gold) derfor til, at du ringer til deres servicecenter, inden du køber en rejse. Så er det mere sandsynligt, at du kan få erstatning, hvis uheldet er ude, og det er også en god lejlighed til at afstemme forventningerne til, hvordan dækningen skal være for lige netop din rejse.

”Dialogen er vigtig for at sikre, at du har en gyldig rejseforsikring, der dækker på den ferie, du skal på. Der gælder fx andre regler, hvis du vil på bjergbestigning i Nepal, end hvis du tager i sommerhus en uge i Danmark. Men efter corona er danskerne heldigvis blevet rigtig gode til at ringe til os på forhånd,” fortæller Michael Mouritsen, Head of Cards, Bank & Cards hos Tryg.

Husk betalingskravet

Inden du rejser, er det desuden vigtigt, at du ved, at du skal bruge Mastercard Gold-kortet til at betale for fly- og pakkerejser for at være dækket af rejseforsikringen. Det er også et krav, at den person, der står på kortet og dermed har betalt, er med på rejsen.

”Hvis du køber en rejse til din hustru og børn og selv støder til senere, så træder forsikringen først i kraft, når I er sammen på destinationen. Men i øvrigt omfatter forsikringen både din medrejsende ægtefælle/samlever og din ægtefælles/samlevers medrejsende børn under 23 år,” forklarer Michael Mouritsen.

Under rejsen er du selv forpligtet til at begrænse skaden. Er du fx kommet til skade eller blevet syg, skal du søge læge hurtigst muligt, så du bliver behandlet, men også så du senere kan dokumentere dit sygdomsforløb.

”Vi skal bruge dokumentationen til at udbetale erstatning. Derfor er det meget vigtigt at søge læge. Og er du i tvivl, så ring til vores døgnåbne alarmservice,” siger Michael Mouritsen, som deler skaderne op i to hovedgrupper – de akutte skader og resten.

AKUTTE SKADER

Sygdom – Hvis du bliver syg på ferien, så søg hurtigst muligt læge, så du kan dokumentere, at du faktisk er så syg, at du fx  er nødt til at blive på dit værelse i tre dage. Kan du ikke dokumentere din tilstand, vil du som hovedregel ikke få kompensation for rejsen. Er du i tvivl, så ring til Tryg.

Skader – Hvis du kommer til skade (brækker dit ben, får hjernerystelse, bliver overfaldet, kørt ned eller får en hjerneblødning), så ring hurtigst muligt til Tryg, så du kan få den bedste hjælp hurtigst muligt – fx komme til nærmeste hospital, komme hjem eller få pårørende sendt ud til dig.

Medicinsk forhåndsvurdering – Har du en kronisk sygdom, inden du rejser, og det er den, du bliver syg med på rejsen, så dækker rejseforsikringen ikke. Men Tryg tilbyder en såkaldt medicinsk forhåndsvurdering, hvor du alligevel kan få lov at tage afsted med fuld rejsedækning, hvis det – inden du rejser – bliver vurderet, at sygdommen er så meget i ro, at dækningen kan gives. Så ved du, om du er dækket eller ønsker at tage afsted på egen risiko.

Akutte skader – og resten

De akutte skader er de skader, hvor du fx bliver syg, overfaldet, kørt ned eller får en hjerneblødning. Her er det vigtigt straks at ringe til alarmnummeret, så du kan få den rigtige hjælp som at komme til nærmeste hospital, blive transporteret hjem eller få pårørende ud til dig.

”Når det gælder alle de ikke-akutte skader, herunder mistet bagage eller knas med ferieboligen, har du op til tre år til at anmelde dem. Så der er det ikke et krav, at du ringer straks,” oplyser Michael Mouritsen.

Her kan du se, hvordan du er stillet, hvis der opstår problemer på din rejse – fx at du kommer til skade, din kuffert aldrig dukker op, eller det hus, du har lejet, slet ikke eksisterer:

IKKE-AKUTTE SKADER

Fly – Hvis du uforskyldt misser dit fly, så dækker rejseforsikringen dine ekstraudgifter til forplejning, overnatning og transport (fx ny flybillet), så du kan nå frem til destinationen.

Kuffert – Hvis din kuffert ikke er dukket op fire timer, efter du er nået frem, dækker rejseforsikringen såkaldt rimelige og nødvendige ekstraudgifter. Dvs. tandbørste, toiletartikler og nødvendigt tøj for at du kan have en god ferie, indtil din kuffert dukker op igen. Her er det altid en god idé at spørge Tryg til råds, inden du køber noget, så du er sikker på at få dækket dine udgifter.

Feriebolig – Hvis din feriebolig ikke eksisterer, eller den er lejet ud til nogle andre, så dækker rejseforsikringen ikke. Her skal du kontakte rejsearrangøren, hvis du har købt en pakkerejse, eller fx Forbruger Europa, hvis boligen ikke er en del af en pakkerejse.

Pas – Mister du dit pas, dækker rejseforsikringen udgifterne til et nyt – fx transport til nærmeste ambassade eller udgifter til et nødpas.

Bagage – Mister du din bagage, dækker rejseforsikringen ikke – det gør din indboforsikring. Til gengæld dækker rejseforsikringen på Mastercard Gold din eventuelle selvrisiko på indboforsikringen. Så har du fx en selvrisiko på 5.000 kr. på din indboforsikring, dækker kortet den.

Lejebil – Lejer du en bil på din ferie, skal du altid sige ja til at tegne forsikring hos den lokale udlejer, for dækningen på MasterCard Gold er ikke en lejebilsdækning, men udelukkende en selvrisikodækning. Så laver du skader på en lejebil på rejsen, skal det dækkes af en lejebilsdækning, og er der en selvrisiko på denne forsikring, får du selvrisikoen dækket hos Nordea Gold.

Strejke  Hvis din flyrejse bliver aflyst eller forsinket som følge af en varslet strejke blandt lufthavns- eller flypersonalet (altså en situation, du kunne vide på forhånd), så dækker rejseforsikringen ikke. Hvis strejken opstår, mens du er afsted, dækker forsikringen flyforsinkelse pga. strejke, såfremt strejken ikke er varslet med mere end 24 timer.

Snyd – Hvis du opdager, at du er blevet snydt (fx har betalt for en feriebolig, der ikke eksisterer), skal du gøre indsigelse ved banken, hvis du ønsker at trække din betaling tilbage.

Du kan se eksempler på akutte skader i boksen til højre. 

Husk i øvrigt altid dit pas og det blå EU-sygesikringskort.

Find telefonnummer til Tryg her