Danskerne sparer op til mange drømme

Et billede af en mand og en kvinde, der ligger i en campingvogn

Ferie og frihed. Det står øverst på danskernes drømmeliste, når de bliver spurgt, hvad de sparer op til.

I en ny undersøgelse har Nordea undersøgt, om danskerne sparer op til deres drømme, og hvilke drømme de sparer op til.

”Vores drømmeindeks viser, at der er rigtig mange danskere, som sparer op til en eller flere drømme. Faktisk gælder det hele 83 pct. af danskerne – og de vil rigtig gerne ud at rejse,” fortæller Ida Marie Moesby, forbrugerøkonom hos Nordea.

Materielle goder fylder mindre

For det viser sig, at 57 pct. af danskerne sparer op til at rejse, hvilket gør rejser til den største drøm på tværs af aldersgrupper. Især de 18-29-årige drømmer om at rejse – her sparer to ud af tre op til drømmerejsen.

”Derudover svarer 23 pct. af de 18-29-årige og 25 pct. af de 50-59-årige, at de sparer op til drømmen om at kunne trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet. Det passer meget godt med, at flere og flere overvejer, hvor længe de vil arbejde, eller om de kan trække stikket nogle år tidligere og lave noget andet,” siger Ida Marie Moesby.

Grafik

Fem ud af de seks største drømme i indekset er faktisk ikke-materielle, og det er ifølge Ida Marie Moesby en samfundstendens. Eftersom det er første gang, Nordea tager temperaturen på, hvad danske forbrugere sparer op til, er det ikke muligt at sige noget om udviklingen i danskernes drømme på baggrund af drømmeindekset. Men et antropologisk studie udarbejdet af Fremtidsfabrik for Nordea i maj 2023 kortlagde en større og større bevægelse mod, at fokus flytter sig fra materielle goder til oplevelser og økonomisk frihed.

”Tid har altid været en knap ressource, for vi har kun 24 timer i døgnet, og vi er her kun i et vist antal år. Men for 50 år siden, hvor vores velstandsniveau var lavere, var fokus i højere grad på materielle ting. I dag har de fleste hjem råd til køleskab, fryser, computer og telefon, og så får vi nogle helt andre statusmarkører,” siger Ida Marie Moesby.

Tid er den nye luksus

De handler om det, som giver livet ekstra værdi, fx rejser og samvær med børn og børnebørn, hvilket også er udtryk for større fokus på tid som den nye luksus frem for materielt forbrug. Det antropologiske studie kortlagde også, at mange af de unge, som deltog i undersøgelsen, gav udtryk for, at det var utjekket at sidde med den nyeste telefon, og at det bliver mere og mere populært at hækle og strikke sit eget tøj frem for at købe nyt.

”I nogle segmenter er det stadig populært at flashe forbrug i form af fx en stor bil eller dyr taske. Men overordnet set har vi fået nogle nye statusmarkører i vores forbrug. Og her er oplevelser en af de helt store. Billeder på Instagram af eksotiske steder og godt vejr signalerer, at vi har råd til at rejse til eksotiske steder og overskud til at bruge tiden med vores familie, og det er en trend både blandt unge og ældre. De unge er måske på mange punkter pionerer, men alle aldersgrupper har generelt mere og mere fokus på bæredygtigt forbrug og at undgå køb og smid væk-kulturen,” siger Ida Marie Moesby og tilføjer:

”Lige når det angår flyrejser,  så går det godt nok ikke så meget hånd i hånd med ønsket om at have et mere bæredygtigt forbrug.”

NORDEAS DRØMMEINDEKS 2024

Nordeas Drømmeindeks kortlægger, hvilke drømme danskerne sparer op til. Undersøgelsen viser, at 83 pct. af danskerne sparer op til drømme. Kun 7 pct. af danskerne ønsker ikke at lægge penge til side, og dette tal var kun 3 pct. blandt de 18-59-årige. 6 pct. af danskerne svarer i undersøgelsen, at de ikke har råd til at spare op.  

Kilde: YouGov for Nordea 2024

Drømmeindeks