Din helt egen guide til banken

Læs flere artikler om "Holdet bag"

I artikelserien ”Holdet bag” sætter vi fokus på de specialister, der slår kreds om dig som kunde i Nordea Private Banking.

I denne artikel handler det om Private Bankeren, men du kan også læse om vores formuespecialister i artiklen "En hjælpende hånd ved livsændrende valg" og om vores investeringsspecialister i artiklen "Det gælder om at adskille investering og følelser".

Når man står foran en buffet, kan det være svært at vide, hvad man skal vælge. Sådan kan det også føles, når man er kunde i Private Banking. Der er mange tilbud og mange specialister, men hvilke løsninger passer til dig og din økonomi? Det hjælper din personlige rådgiver - Private Bankeren - dig med.

Tom Eriksen, Private Banker Tom Eriksen, Private Banker

Lene Meier og Tom Eriksen arbejder som Private Bankere i Nordea. Lene sidder i Kolding og har været i Nordea i 19 år. Tom sidder i København og har været ansat i Nordea i 30 år. De har begge bred erfaring inden for forskellige rådgivningsområder som formuerådgivning og investeringsrådgivning, og kunderådgivning løber som en rød tråd gennem deres karrierer.

Spørger man Tom og Lene om, hvad der er særligt vigtigt for dem i forhold til deres kunder, er de ikke i tvivl: Drivkraften er at skabe ekstraordinære løsninger til kunden, og i den forbindelse er det helt afgørende, at man kender hinanden særdeles godt.

”Når jeg går på arbejde, handler det om at leve op til min kundes forventninger, men også at overgå de forventninger”, siger Tom. ”Og derfor skal jeg kende min kunde godt. Når jeg ved, hvor i livet kunden er, kan jeg skabe løsninger, der er med til at give tryghed og stabilitet for kunden og hele familien”.

For at kunne finde frem til de helt rigtige løsninger, skal Private Bankeren have et indgående indblik i familiens økonomi og kende til ønsker og drømme. Og det er det helhedsbillede, man som Private Banker hele tiden skal have øje for, og som betyder, at man er tæt på kunden, både når tingene går godt, og når der er udfordringer i livet.

Lene Meier, Private Banker Lene Meier, Private Banker

”Jeg ser mig selv som en personlig rådgiver”, siger Lene. ”Min tætte relation til mine kunder betyder, at jeg også kan stille de svære eller måske endda kritiske spørgsmål for at få det helhedsbillede, der er så vigtigt, når jeg skal inspirere kunderne til at se nye muligheder”.

Altid relevant og aktuel
Tom og Lene har indgående indsigt i deres kunders økonomi og kan rådgive dem inden for alle områder - fx lån, bolig, næste generation, virksomhedsøkonomi, pension og investering. Og som Private Banker skal man hele tiden holde sig opdateret og agere proaktivt over for kunderne på alle områder. Kunderne forventer at få præsenteret muligheder og nye idéer, før de opstår hos kunden selv.

”Mine kunder har store formuer og ofte også en stor gældsside, og de forventer selvfølgelig, at jeg er proaktiv i min rådgivning. Vi har fx været inde i en periode med stigende renter, og jeg ved præcis, hvilke kunder der kunne have fordel af en låneomlægning, og dem tager jeg fat i for at præsentere mine forslag eller idéer”, siger Tom.

”Proaktivitet er særligt vigtigt, når vi oplever store udsving”, fortsætter Lene. ”Rentestigninger giver snakke om muligheder i forhold til låneomlægning, og når vi ser store udsving på både aktiemarkeder og obligationsmarkedet, bliver vi virkelig testet på vores rolle som proaktiv rådgiver.”

Proaktiv rådgivning kræver et højt fagligt niveau, der konstant skal vedligeholdes. I Nordea betyder det blandt andet, at Private Bankeren skal bestå årligt tilbagevendende certificeringer inden for områder som investering og pension. Kvaliteten af investeringsrådgivningen er reguleret af både EU-regler og nationale regler og certificeringerne sikrer, at Private Bankeren lever op til de kompetencekrav, som tilsynsmyndighederne stiller.

Udover de årlige certificeringer fodrer Nordeas mange analytikere på ugentlig basis Private Bankerne med aktuelle markedsopdateringer og analyser.

Specialistkompetencerne inden for rækkevidde
Tom og Lene har mulighed for at inddrage højt specialiserede kolleger, når de har møder med kunderne, og de vurderer, at der er et særligt behov, eller en særlig problemstilling, der skal findes en løsning på. Det kan fx være investeringsspecialister eller formuespecialister. Og når man kombinerer den viden, som Tom og Lene har fra deres gode forhold og kendskab til deres kunder, med input fra en ekspert, giver det ofte fremragende, men også helt personlige løsninger.
 
”Her kommer vi igen tilbage til det, der er min drivkraft – nemlig at skabe ekstraordinære skræddersyede løsninger til kunden”, siger Lene. ”Når kolleger med stor specialviden hjælper, og resultatet er den helt rigtige løsning på en udfordring - en løsning, som kunden ikke selv havde set, og som jeg heller ikke havde kunne stå for alene - så er jeg glad og stolt.”

”Det er et setup, der skaber virkelig god værdi for kunden”, supplerer Tom. ”Hvis jeg skal give et eksempel, kan det være et generationsskifte, hvor formuen skal overdrages til børnene. I sådan et tilfælde kan jeg sætte mig sammen med kundens egen advokat og revisor og fra vores side inddrage en formuespecialist og en skattespecialist. Det giver et virkeligt stærkt team rundt om kunden, der sikrer, at alle muligheder vendes, og faldgruber undgås,” afslutter Tom.

 

ww