Overvejer du en elbil? Så bør du købe inden nytår!

Cirkel

2022 var et uheldigt bilår, hvor markedet blev ramt af både leveringsproblemer og tårnhøj inflation. Her et års tid senere ser det helt anderledes ud. I september blev der registreret næsten 150.000 nye personbiler i Danmark, og antallet af nyregistreringer er vokset i ni måneder i træk.

Rigtig mange af de nye biler er elektriske. Faktisk var over halvdelen af alle nye biler i september elektriske, og blandt private bilkøbere valgte hele 56,5 pct. enten en elbil eller en plugin-hybrid.

De fleste biler bliver minimum 10.000 kr. dyrere

Er du en af de mange, som har set nærmere på markedet for elbiler den seneste tid, kan der være god grund til at få købt din nye bil, inden kalenderen siger 2024. Når vi hopper ind i det nye år, tager registreringsafgiften på elbiler og plugin-hybrider nemlig samtidig et gevaldigt spring.

Årsagen er den store omlægning af bilafgifterne, der blev politisk vedtaget i 2020 og gradvist bliver indfaset på opladelige biler frem til 2030.

I forhold til registrering af elbiler er det vigtigt at notere sig, at man først betaler afgift, når elbilen koster mere end 430.000 kroner. For elbiler der koster mere end 450.000 kroner, er der tale om et fast afgiftshop, der gør det 11.699 kroner dyrere at registrere i 2024 end i 2023. Det betyder fx, at en elbil til 450.000 kroner i dag koster beskedne 395 kroner i registreringsafgift, mens afgiften i det nye år er 11.699 kr.

Sådan stiger afgiften på elbiler

Pris I 2023

Beregnet pris I 2024

Afgift I 2023

Afgift 2024

Forskel I afgift

250.000 kr. 250.000 kr. x x x
350.000 kr. 350.000 kr. x x x
450.000 kr. 461.699 kr. 395 kr. 12.094 kr. 11.699 kr.
550.000 kr. 561.699 kr. 37.895 kr. 49.594 kr. 11.699 kr.
650.000 kr. 661.699 kr. 75.395 kr. 87.094 kr. 11.699 kr.
750.000 kr. 761.699 kr. 112.895 kr. 124.594 kr. 11.699 kr.

Kilde: FDM

For nogle af plugin-hybriderne er stigningerne endnu større. De billigste modeller bliver cirka 10.000 kroner dyrere at registrere, mens afgiften kan stige med over 30.000 kroner for de dyreste. Danskernes foretrukne plugin-hybridmodel, Ford Kuga ST Line, stiger fx omkring 15.000 kroner.

Sådan stiger afgiften på plugin-hybridbiler

Pris I 2023

Beregnet pris I 2024

Afgift I 2023

Afgift 2024

Forskel I afgift

250.000 kr. 259.629 kr. 24.570 kr. 34.198 kr. 9.628 kr.
350.000 kr. 363.737 kr. 69.775 kr. 83.512 kr. 13.737 kr.
450.000 kr. 467.848 kr. 114.981 kr. 132.828 kr. 17.847 kr.
550.000 kr. 571.956 kr. 160.186 kr. 182.141 kr. 21.955 kr.
650.000 kr. 676.067 kr. 205.391 kr. 231.458 kr. 26.067 kr.
750.000 kr. 780.176 kr. 250.597 kr. 280.773 kr. 30.176 kr

Kilde: FDM

Tjek din købsaftale – forsinket levering kan koste dyrt 

Når man bestiller en fabriksny bil, kan det tage flere måneder at få den leveret – og for visse modeller kan man opleve, at leveringen bliver endnu mere forsinket.

Derfor anbefaler jeg, at man husker at læse det med småt, inden man underskriver en eventuel købsaftale. I nogle aftaler har leverandøren taget forbehold for, at der skulle komme afgiftsændringer, og derfor kan man risikere at blive fanget i en uheldig situation, hvor man skal betale en markant højere afgift, fordi bilen skal registreres i 2024, selvom den egentlig er købt før årsskiftet.