Pakkesvindel går grassat under julehandlen

Fem gode råd til sikker julehandel

  1. Hvis varerne er markant billigere end andre steder, så vær skeptisk.
  2. Slå hjemmesidens troværdighed op på emærket.dk, inden du handler.
  3. Kig efter sprogfejl, webadressens tekst, og tjek evt. andre køberes anmeldelser på Trustpilot eller andre sites med anmeldelser
  4. Vær særligt opmærksom på beløbet og butiksnavnet, inden du bekræfter betalingen med MitID-app eller MobilePay.
  5. Brug din sunde fornuft, når du modtager beskeder om en pakkelevering.

Du skal være særligt opmærksom på den stigende bølge af pakkesvindel, hvor svindlerne udnytter, at vi storhandler på nettet omkring Black Friday og op til jul.

De fleste danskere intensiverer nu jagten på de bedste julegaveindkøb. Det betyder også, at hovedparten af os i den kommende månedstid afventer en eller flere pakkeleveringer. Det har svindlerne naturligvis luret, og derfor rammes mange, helt uskyldige og uvidende mennesker med falske SMS'er og e-mails.

Sådan er beskederne bygget op

Ens for beskederne er, at de påstår at handle om leveringen af din pakke. Adskillige ofre er allerede lokket i fælden, der på overfladen ligner autentiske beskeder fra kendte pakkeleverandører. Der står typisk i dem, at du skal gøre noget, inden pakken kan leveres. Det kan fx være, at der skal betales et ekstra lille gebyr, eller at der er personlige oplysninger, som skal opdateres. Beskederne har det tilfælles, at de indeholder et link, som fører dig videre til en falsk side, som svindlerne har fuld kontrol over.

Tænd alarmklokkerne!

Det er meget afgørende, at du forstår og er opmærksom på denne form for svindel. Du skal være ekstra opmærksom og ikke dele personlige oplysninger eller klikke på mistænkelige links, især i denne tid, hvor vi handler mere på nettet end normalt. Hverken os i Nordea, troværdige organisationer eller velkendte pakkeleverandører beder om følsomme oplysninger via links i uopfordrede beskeder og åbne kanaler. Derfor er mit bedste råd, at du altid dobbelttjekker afsenderen af beskeder, og også er omhyggelig og tager dig god tid, inden du deler personfølsomme oplysninger. Hvis du er det mindste i tvivl eller har en lille mistanke om, at der kunne være en svindler involveret, kan du altid tage fat i leverandøren og tjekke op på, om beskeden er sand eller ej. Og skulle skaden være sket, så kontakt banken hurtigst muligt.