Penge gør dig lykkelig – hvis du bruger dem rigtigt
Mens man plejer at sige, at penge ikke gør dig lykkelig, så er der faktisk ganske omfattende forskning på området, som påpeger, at måden vi bruger vores penge kan være med til at styrke lykkefølelsen. Inden for psykologien findes der populært set to typer lykke; emotionel lykke og livsglæde. Emotionel lykke er, hvor glad man er lige nu og her, hvorimod livsglæde er, hvor lykkelig man generelt er i sit liv. Og det er dén, livsglæden, jeg her vil forsøge at give nogle fifs til at optimere med et smart forbrug.
Først og fremmest bør man bruge sine penge på oplevelser i stedet for materielle ting. Forskning viser nemlig, at vores glæde over et køb aftager hurtigere på materielle goder end på oplevelser – den nye bil er ikke ny særlig længe, mens oplevelser giver minder til eftertiden. Så hvis du fx går med planer om at købe en ny racercykel til 50.000 kr., kunne du i stedet overveje at købe en billigere model og bruge de resterende penge på en cykelferie.
Og hvis du vælger cykelferien, så er mit andet trick at bruge nogle af pengene på at tage en ven med. Økonomiske studier viser, at dem der vurderer egen lykke højt ofte er generøse og har et stort socialt forbrug. Vi mennesker er sociale væsner, og kvaliteten af vores relationer er stærkt forbundet med vores egen vurdering af lykke. Vi oplever altså mere glæde, når vi bruger penge på andre fremfor os selv.
Mit tredje tip er, at du bør bruge opsparingen på flere mindre køb hen ad vejen frem for ét stort for at maksimere lykkefølelsen fra forbruget. Det skyldes, at vi har aftagende marginalnytte ved forbrug. Derfor får vi ofte mere lykke for pengene, hvis vi splitter én oplevelse op i flere mindre oplevelser. Så inden du rækker ud til din ven og foreslår en 14-dages cykelferie, så overvej, om I i stedet kan tage flere kortere ture i løbet af året for samme budget.
Men inden du booker den første af cykelferierne med din gode ven til nu på lørdag, så er mit fjerde og sidste råd, at du planlægger dit forbrug. Planlagt forbrug gør os nemlig mere lykkelige, fordi man på den måde udnytter, at forventningens glæde i sig selv kan være lykkeskabende. Samtidig er vi også mere objektive, når vi planlægger vores forbrug, end når vi handler impulsivt. Det betyder, at vi i højere grad vælger forbrug, som er godt for os frem for kortvarige glæder.
Denne økonomiske kommentar blev bragt i Børsen onsdag den 29. maj 2024.