Priserne stiger, men der er stadig lange køer foran luksusbutikker

Priserne stiger med raketfart. Det har man bemærket, med mindre man har boet under en sten det seneste halve år. Hele 30.000 kr. om året i gennemsnit per husstand i ekstra udgifter, og det er til at tage og føle på. Men hvordan hænger det sammen med, at der stadig er kø foran Louis Vuitton og en rejsebranche, der meldte om udsolgte luksusrejser i sommerferien?

En del af forklaringen er, at de danske husholdninger generelt er økonomisk velpolstrede. Men der kunne også være en anden, knap så umiddelbar og måske lidt overraskende forklaring.

Situationen er afgørende

Sund fornuft tilsiger, at glæden ved at købe aftager, jo mere vi køber – den femte isvaffel er bare ikke nær så god som den første. Dette princip gælder for alle forbrugsgoder og kaldes for aftagende marginalnytte inden for økonomisk teori. Men vi ved også godt, at glæden ved at forbruge kan blive forstærket af, at vi har noget, som andre misunder.

"Glæden ved at forbruge kan blive forstærket af, at vi har noget, som andre misunder"
Ida Marie Moesby

Sammenhængen, vi indgår i, har altså også en betydning for vores forbrug. Det fænomen beskriver økonom Robert H. Frank i sin bog ”The Darwin Economy”. Han påpeger, at glæden ved forbrug i mange tilfælde er defineret af, hvor meget vi har i forhold til dem, vi sammenligner os med. Sagt på en anden måde: Det afgørende er ikke nødvendigvis, hvor dyrt uret er, men at det er mere eksklusivt end kollegaens, eller at konfirmationsfesten er mere prangende end kammeraternes. Vi ønsker at skille os ud ved at have og frygter at stå tilbage som dem, der mangler.

Sociale medier har ændret vores forbrug

Sociale medier har over det sidste årti skubbet vores horisont udover villavejen og landegrænsen. I princippet burde denne udvikling have løftet vores udgangspunkt, da danske forbrugere er blandt verdens mest velhavende. Brugen af sociale medier er dog langt hen ad vejen drevet af fascination, hvorfor det ofte er de rige og berømte, der får flest følgere. Nu sammenligner vi os altså ikke bare med naboen, men i stedet med superstjerner og olieprinser, som udgør den rigeste promille i verden.

"Særligt når det gælder vores børn, gør vi meget for, at de ikke skal falde igennem"
Ida Marie Moesby

Skruen uden ende

Kontekstbaseret forbrug er dog samtidig paradoksalt. For hvis alle prøver at skille sig ud fra flokken gennem forbrug, så ender vi samme sted blot med dyrere ure og større huller i kontoen. Sociale mediers acceleration af klassisk nabomisundelse kan forstærke forbrugsræset, og særligt når det gælder vores børn, gør vi meget for, at de ikke skal falde igennem. Man køber fx den nyeste telefon til sit barn, fordi barnet ikke skal være dén i klassen, som ”mangler”, selvom de færreste familier har råd til at prioritere 10.000 kr. til en ny telefon.

I bedste fald får vi glæde af de luksusgoder, som forbrugsræset medfører. I værste fald lider vores økonomi under dispositioner, vi ikke har råd til. Men der er ingen tvivl om, at forbrugsræset er skruen uden ende, og det kan være med til at forklare, hvorfor vi stadig ser lange køer ude foran luksusbutikkerne.