2024_02 Boligskattereformen kan give ældre husejere likviditetsproblemer

Boligskattereformen kan give ældre husejere likviditetsproblemer

Boligskattereformen trådte i kraft ved årsskiftet, og jeg er overordnet set positivt stemt. Jeg synes, at det er klogt, at vi igen får en tættere sammenhæng mellem boligprisudviklingen og størrelsen på boligskatterne. Samtidig mener jeg, at det er den rigtige beslutning at lade ejendomsvurderingerne bygge på et datadrevet system. Også selvom vi må leve med lidt midlertidigt ”byggerod”.

Min overordnede entusiasme betyder dog ikke, at boligskattereformen er uden torne, og en af dem rammer pensionister, der bor i dyre områder og indefryser deres grundskyld. Boligskattereformen risikerer nemlig at give nogle pensionister likviditetsproblemer, og det gælder på trods af både skatterabat og muligheden for at indefryse.

Skatterabatten sikrer, at boligejere, der får en højere samlet boligskat i 2024 på grund af boligskattereformen, ikke stilles værre, end hvis de gamle regler var videreført. Men den sikrer ikke den relative fordeling mellem grundskyld og ejendomsværdiskat.

Ejerne af et dyrt hus på Frederiksberg skal fx betale 179.000 kr. i samlede boligskatter i 2024 ifølge de nye regler, men 109.000 kr. ifølge de gamle regler. Derfor får boligejeren en skatterabat på 70.000 kr. om året og dermed en uændret regning til skat.

Læs også: Så mange husejere får skattelettelse i din kommune

Man kan derfor forledes til at tro, at systemet sikrer, at ingen boligejere beskattes ud af deres hjem. Konklusionen holder imidlertid ikke, hvis der er tale om en pensionist, der indefryser sin grundskyld og samtidig oplever, at et fald i grundskylden modsvares af en stigning i ejendomsværdiskatten. Pensionister har nemlig (stadig) kun mulighed for at låne til betalingen af grundskyld, og derfor er den relative fordeling mellem grundskyld og ejendomsværdiskat ikke ligegyldig.

Faktaboks: Det bør du vide om skatterabatten

Hvis den samlede boligskat stiger på grund af de nye skatteregler i 2024, får man en skatterabat.

Den sikrer, at boligejerne ikke kommer til at betale mere i boligskat, end de skulle have betalt ifølge de nuværende regler.

Rabatten udgør forskellen mellem det, man skal betale i 2024 med de nye regler, og det, man skulle have betalt i 2024, hvis de nuværende beskatningsregler var videreført.

Vi kan forestille os en familie, der skulle betale 50.000 kr. i samlede boligskatter, hvis boligskattereformen ikke var blevet indført, men nu skal betale 55.000 kr. som følge af boligskattereformen.

Her får familien en skatterabat på 5.000 kr., som familien kan fratrække i 2024 og de efterfølgende år, så længe de ejer ejendommen.

Da skattestoppet og skatteloftet bortfalder i 2024, kan boligskatterne dog godt stige i årene efter 2024. Hvis vi forestiller os, at familiens samlede boligskatter stiger fra 55.000 kr. i 2024 til 57.000 kr. i 2025, kan familien fortsat trække skatterabatten på de 5.000 kr. fra, så boligskatterne i 2025 reduceres til 52.000 kr.

Skatterabatten beregnes altså ved overgangen til de nye regler 1. januar 2024 og fortsætter i kroner og øre, så længe man ejer ejendommen. Hvis boligskatten stiger på et senere tidspunkt, får man ikke mere i rabat, og hvis boligskatten falder, får man heller ikke reduceret sin rabat.

En ny ejer kan ikke overtage skatterabatten, medmindre salget sker til en ægtefælle. Nye købere skal derfor betale det fulde beløb i boligskatter.

Man kan heller ikke tage skatterabatten med, hvis man køber en ny bolig.

Under de gamle regler får boligejeren i eksemplet fra før nemlig en grundskyld på 67.000 kr. og en ejendomsværdiskat på 42.000 kr., mens boligejeren under de nye regler får en grundskyld på 21.000 kr. og en ejendomsværdiskat på 88.000 kr. (efter skatterabat).

Hvis huset ejes af en pensionist , der indefryser sin grundskyld, reduceres muligheden for at låne penge til betaling af skatten altså fra 67.000 kr. til 21.000 kr., og dermed risikerer pensionisten at mangle 44.000 kr. på budgettet om året. Det kan være mange penge - også selv om der er tale om et dyrt hus.
 

Eksempel på regningen til grundskyld og ejendomsværdiskat for et dyrt hus på Frederiksberg opgjort efter hhv. de gamle og nye beskatningsregler

  2024
Gamle regler
2024
Nye regler
Forskel
Grundskyld 67.000 21.000 44.000
Ejendomsværdiskat 42.000 158.000 116.000
Samlet boligskat før skatterabat 109.000 179.000 70.000
Skatterabat 0 70.000  
Samlet boligskat efter skatterabat 109.000 109.000 0
Kilde: Nordea Kredit på baggrund af tal fra Vurderingsstyrelsen.
Anm.: Der er benyttet afrundede tal i skemaet. Med et ”dyrt hus” menes et hus, hvor 90 pct. af husene i pågældende kommune er billigere, mens 10 pct. er dyrere.


Der er i dag ca. 45.000 pensionister, der låner til betaling af grundskylden, og selvom eksemplet fra Frederiksberg hører til i den slemme ende, dvs. hvor fordelingen mellem grundskyld og ejendomsværdiskat forskydes mest, gør problemstillingen sig også gældende i andre kommuner.

Læs også: Dyrere for pensionister at indefryse grundskylden.

I de tilfælde hvor både grundskylden og ejendomsværdiskatten falder, er problemstillingen ikke relevant.

Likviditetsproblemerne opstår først i 2026, da skatterabatten beregnes separat i 2024 og 2025 på grund af den igangværende udvikling af IT-systemer.